V různých kombinacích a v
přednesu Radima Vašinky se můžete seznámit s Janem
Mošťkem, jedním
z nejunikátnějších autorů, rozverně
pobíhajících po luzích českého
písemnictví moravského původu, v hávu
velmi silně připomínajícím odění
Celníka Rousseaua, blahé paměti, byť malíře,
jímž ostatně je i Jan Moštěk.
Po
několikaleté snaze zatvrzelých
příznivců tvorby Jana Mošťka, na jejímž
začátku stál Václav Vokolek (i on je
ostatně spisovatelem, básníkem a malířem!),
v návaznosti na něj pak Český
rozhlas, posléze i náš principál,
který do toho zatáhnul celý náš
spolek, učiniv
z Mošťkova literárního díla
divadelní představení a literární večer,
v němž sám vystupuje v roli Jana Mošťka,
interpretujícího své texty,
vyšlo Mošťkovo dílo knižně, téměř
úplné, aby veškero toho snažení
vyvrcholilo výstavou Mošťkových obrazů
v Kafkově galerii na Staroměstském
náměstí. Žel – krutou ironií osudu –
několik málo dní po autorově smrti.
A tak dnes žije Jan Moštěk jen
v uměleckém odkazu svého díla, v povědomí svých příznivců, kterých
není sice mnoho, jimž se ale vrývá hlubokou rýhou nejen do paměti, ale i do srdce.
Mošťkovy večery mívají u nás
variabilní složení, podle toho, jak se momentálně
náš principál zahledí do krásy
toho či onoho vyprávění. Střídá se asi pět
povídek, každá
půvabná něčím jiným a jinak.
Mošťkova vyprávění jsou podivuhodnou
směsicí humoru chtěného i nechtěného,
okouzlují svojí naivitou i rafinovaností,
s níž mísí osudy svých hrdinů
s osudem svého života, dovede mistrně
vybudovat překrásné situační trapasy, jeho lyrika
dovede být parodizující i
jímavá, a tak člověk opravdu neví, co jej vedlo
k absolutnímu zavržení
veškeré své literární tvorby,
k níž se nechtěl hlásit a s jejímž
knižním vydáním souhlasil až na vytrvalý
s silný nátlak své sestry, paní
Uhlářové. Která ovšem se na
některých místech jeho díla pýří a
na některých
s povzdechem vrtí hlavou.
Všechna naše uvedení stíhá
veřejnost značným nezájmem. Takže čas od času jsme nuceni nalákat diváky jiným
titulem a pak je zaskočíme změnou programu. A když zůstanou, jsou šokováni
nečekaností zážitku a nadšeně aplaudují. Aby podruhé zase nepřišli.
Leč doufáme, že všeho dočasu.
Ať navěky žije a vzkvétá luh
Mošťkova díla!
Ať k nepřehlednosti rostou řady
jeho ctitelů a vyznavačů!
Vyznání principála
Jan Moštěk mi uhranul od prvního setkání: Zcela nahodile jsem
byl před lety pověřen interpretací jedné z jeho povídek v rozhlasovém pořadu na
Vltavě, který dal dohromady Václav Vokolek. Vypátral jsem páně Vokolkovu adresu
a zajel za ním, abych se dozvěděl, jestli je Jan Moštěk skutečný, existující
člověk, není-li to jen nějaká fiktivní postava. A dozvěděl jsem se toho, že uši
přecházely.
Nakonec se nám s panem Vokolkem podařilo získat i Mošťkovu
adresu.
Při jednom našem kočování jsme se za ním zastavili. Bydlel na
faře (což mu zprostředkoval jeden z jeho bratrů - farář). Věděl jsem, že Moštěk
je velice plachý člověk, a tak, když mi otevřel dveře, promlouval jsem k němu
tak nejapnými otázkami a oklikou (dá-li se na faře pronajmout místnost na letní
byt a pod.), že mne nakonec vyhodil. Tuším, že slůvkem „Ven!". A prásknul
dveřmi.
Naše první setkání se
věru příliš nevydařilo. A k žádnému
jinému již nedošlo.
Ale okruh Mošťkových ctitelů se rozrůstal. Nebylo jich sice
moc, ale byli starostliví. A tak se jim časem podařilo i udělat výstavu jeho
obrazů (neb byl i malířem! impresionistickým expresionistou) v Praze, v galerii
Franze Kafky. Na vernisáž nepřijel -krátce před ní zemřel. A tak se tento umělec
- podivín nedočkal ani toho, po čem prahnul nejvíce: uznání svého malířského
snažení. O to literární mu nešlo. To považoval za dávno skončenou kapitolu svého
života, za kterou se téměř styděl. Podařilo se mu tedy vytvořit dílo, o jehož
vynikajících kvalitách neměl tušení. A k jehož vydání dal souhlas jedině po
naléhání své sestry.
A o němž žel nemá tušení ani širší veřejnost.
Propaguji jeho povídky už léta - a marně. Propaguji je se
zatvrzelou trvdošíjností, jež hraničí až s tupostí. A pořád to samé: ti, co
přijdou, jsou nadšeni, ale je jich tak málo, že nad nimi vždy spláču. Možná za
to může i zdánlivá odlehlost našeho působiště (jen dvě zastávky od Anděla!), ale
asi ne - vždyt s návštěvností to jinak není tak tragické...
Jako by sám Jan Moštěk z
nadoblačných výšin své
záhrobní existence tvrdošíjně zatracoval
své literární dílo k věčnému
zapomnění ...
Jestli je to pravda, tak mu to do smrti nezapomenu.
vr -haf
P.S.: Konečně se mi podařilo vymyslet název, který zcela jistě podstatně zvýší
návštěvnost tohoto pořadu: Vyprávění o Josefu Mánesovi aneb
V tom by byl čert, aby zase nikdo nepřišel...
A ještě P.P.S.: O
kvalitách našeho představení svědčí i to,
že estéti, rozhodující i titulech inscenací
Festivalu jednoho herce (nevím už kterého...),
odmítli naši velkolepou šou bez byznysu s
odůvodněním, že když Vašinka hraje Mošťka,
předčítajícího své texty, tak že to
není divadlo, protože to není nazpaměť.
Odmyslím-li si jejich drzou invektivu a troufalost chtět po mně
v mém věku něco nazpaměť, přijdou mi dogmatici tohoto
exhibicionistického žánru škodlivou
vší v kožišině našeho dramatického
umění, rozhodujíce navíc o něčem, o čem
nemají ani páru. Neboť nikoli Hašek, nikoli Nedvěd
je Bůh, ale Jan Moštěk!
I kdyby trakaře padaly.

Scéna k večeru z díla Jana Mošťka v
očekávání diváckých mas
Ukázky z povídek Jana Mošťka: Baron se pak zeptal malíře, zdali nemá ještě trochu zlata.
„Mám,“ řekl malíř. „Dojděte pro něj, my na vás tady počkáme!”
Malíř byl za chvíli nazpět
s malým sáčkem zlata. Pak baron všechny malíře spočítal, napočítal tolik
pařezů a poručil malíři, aby na ně nasypal trochu zlata. Všichni si pak na ně
sedli, zavrtěli se a měli pozlacený prdele. Pak řekl slavnostně baron malíři,
že tím mu dokazuje, v jak malý úctě mají zlato. …
(Vyprávění o malíři, který chtěl malovat jako
Gaugin)
Venku se začalo stmívat a
v kavárně rozsvěcovali světla. Slavný Degas měl pocit, že je v divadle.
Začal kreslit mladé číšnice, které se kolem něho mihotaly s nápoji a jídlem.
Šel jsem nenápadně kolem, abych nahlédl, co kreslí. Udiveně jsem zůstal stát,
když jsem zahlédl, jak Degas kreslí baletky místo číšnic. Zeptal jsem se ho, proč
tak činí. Řekl mi s úsměvem: “Můžu kreslit, o chci! Já nejraději kreslím
baletky, a proto i číšnice kreslím tak.”…
(Vyprávění o návštěvách slavných umělců)
Už mnohdy zahradník dělal stávku
tím, že si stoupl doprostřed zahrady jako socha a celý den tam stál. Hrabě to
nepochopil a myslel si, že zahradník odpočívá. …
(Vyprávění o Josefu Mánesovi)
U lesa a u vesnice blízko
chalupa či domek,
potok taky blízko.
Oko hledí na pěšinu,
nepůjdeš snad, lásko?
Ateliér s dvěma okny
nic netuší,
že u nich často
smutné srdce buší.”…
(Balada milostná!)
|